2011. március 27., vasárnap

Dudazene

Mostanában magyar dudazenét hallgatgatok és gondoltam, hogy megosztok itt is egy-két dolgot ezzel kapcsolatban.
Tehát először is a magyar népzenének ugyanolyan szerves része a duda, mint mondjuk a hegedű, de valamiért ez a hangszer mindig háttérbe volt szorítva.
Jómagam vagy 10-12 éve figyeltem fel erre a hangszerre, mikor a Hevía nevezetű előadó dalait ontották a rádiók. Később néhány világzenében és egy-két tévéműsorban is láttam. Igazából az egyik tévés riportban meséltek arról, hogy ezt a hangszert nem csak a Skótok és Írek használták-használják, hanem komoly magyar hagyományai vannak, és hogy van konkrét magyar változata is.
"A magyar duda különlegessége, hogy a zene három fontos dimenziója - a melódia, a harmónia és a ritmus - egyszerre jeleníthető meg egy hangszeren.
Mindezeket kiegészíti a bordósíp, ami a dallamsípnál két oktávval mélyebben szól.
Így együtt a magyar duda olyan ritkaság, ahol együtt van a kettős sípszár és a bordósíp. Ez meghatározza sajátos, egyedülálló hangzását."
Szerencsére mostanában egyre több helyen lehet hallani ilyen zenét, amit pozitívumnak tartok. :)
Aki jobban érdeklődik a hangszer után, itt nézelődjön:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Duda
Valamint A Magyar Dudazenekar honlapját tudom még ajánlani.
http://www.dudazenekar.hu/

Itt pedig meghallgatható a Dudahimnusz és az Aki dudás akar lenni:

2 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Lájkolom" a bejegyzést. Én nemrég (másfél éve kb.) újra dudálok (korábbi dudámat, ami kb. 1991 óta megvolt, eladtam, elcseréltem, de most már ismét saját hangszerem van). Bár sok más népi hangszeren is játszom, de történt valami az életemben (egy csalódás gyakorlatilag), ami olyan erős negatív hatással volt rám, hogy úgy éreztem, valamivel el kell terelni a figyelmemet; mondjuk egy régi-új hangszerrel az életemben; főleg, hogy a hosszú, kitartott alaphangoknak gyógyító hatása van; szükségünk van az ezen rezgések által biztosított állandóságra a mai világban. Szerintem eddig bevált nekem ez. A dudazene valóban szinte kiszorult a táncházmozgalmi zenéből, pedig a hagyományos falusi társadalom szerves részét képezte; sajátos magyar hangszertípussal, saját dallamanyaggal (ezek az ún. dudanóták). De felemelő, vérpezsdítő, ahogy több dudás együtt játszik pl. a Magyar Dudazenekarban. Köszönöm a bejegyzést!

      Törlés